MAS Moravský kras z. s.
Sloup 221, 679 13 Sloup
IČ: 270 28992
Rychlé odkazy
Mlékárna Otinoves patří už řadu let mezi skutečné regionální legendy. Samotná mlékárna funguje už od roku 1930. Nejslavnější místní produkt, sýr NIVA, oslaví příští rok pomyslnou „šedesátku“. Nejen po sýru jsme si povídali s paní ředitelkou Hanou Zouharovou.
Jak do vašeho podnikání promluvil covid?
Samozřejmě výrazně, protože to znamenalo nejen omezování výroby. My jsme tu prožili epidemii v podstatě hned od začátku, kdy jsme museli na čtrnáct dní uzavřít celou firmu. Pocítili jsme to finančně hned dvakrát. Jednak přímo, a pak také tím, že jsme museli zpřísnit hygienické a kontrolní systémy v provozu.
A co se týče odbytu?
Prodeje byly v covidové době nevyzpytatelné a bylo to měsíc od měsíce individuální. Bylo období, kdy se prodávalo méně, pak zase o něco více. Když to mohu paušalizovat, tak celkově jsme za ty pandemické dva roky měli propad, ale ne nijak fatální.
A teď v souvislosti s vysokou inflací, přibližujete se už normálu nebo se ten propad spíše zvyšuje?
V podstatě od začátku roku, kdy celosvětově zasáhla válka na Ukrajině téměř do všeho a s tím související energetickou krizí, zákazníci nějakým způsobem nákupní košík potravin zmenšují. Nakupují hlavně v akcích, my jako výrobci musíme zdražovat, protože ty vstupy se nás dotýkají velmi významně finančně, takže navyšujeme ceny výrobků. S tím souvisí to, že se pultová cena potom dostává do vyšší pozice, takže zákazník nakupuje méně. To celé nás určitě zasahuje daleko významněji než covid. Zvyšují se ceny i náklady, ale prodeje jsou nižší.
Jak s tím bojovat? Jaké jsou plány pro nejbližší budoucnost?
V současné době se věnujeme hlavně energetice, která je teď důležitá pro všechny firmy. Řešíme životní prostředí z pohledu čistírny odpadních vod, udržitelnost, zaměstnance. Těch plánů do budoucna je spousta, včetně investic do výrobního provozu.
Myslíte i směrem k větší automatizaci?
Víceméně ano. Hlavně co se týče balení. Měsíčně vyrobíme 80 až 100 tun, jsme orientovaní hlavně na velké obchodní partnery, neděláme klasickou distribuci, ale zavážíme spíše velkoobchody a distribuční centra řetězců. V tom množství, které měsíčně vyprodukujeme a vyexpedujeme, je podíl ruční práce poměrně velký.
Jak vnímáte regionální hledisko podnikání? Vnímáte jej jako přínos?
Region má svoje specifika, ale tím že máme vlastní podnikovou prodejnu u sýrárny, tak nás region zná a vnímá nás. Zákazníci sem jezdí za čerstvými produkty ze širokého okolí. Z Blanenska i Prostějovska, protože ležíme na pomezí dvou krajů. Region nám určitě pomáhá se zviditelnit, ať už přes MASku, tak přes obec jako takovou. Jsme hrdí na to, že naše působení přispívá k tradici a představuje kus regionální historie.
Svátek má Antonín
Je-li červen mírný, nebude v prosinci mráz silný.
Na svatého Antonína každá jahoda je červená.